Blog pro B2B profesionály

SEO nebo SEM - jaký je mezi nimi vlastně rozdíl?

Written by Lukáš Bárta | 26.11.19 6:30

Optimalizace pro vyhledávače patří k základním online marketingovým strategiím. Firmy s její pomocí zabírají prostor ve vyhledávačích (Google, Seznam, Yandex, Bing...), který by jinak mohl připadnout konkurenci.

Není proto žádnou novinkou, že každý, kdo chce upoutat pozornost potenciálních zákazníků a přivést je na firemní webové stránky, by měl vyhledávačům věnovat zvýšenou pozornost.

V souvislosti s vyhledávači se marketéři nejčastěji setkávají se dvěma zkratkami:

  1. SEO (Search Engine Optimization),
  2. SEM (Search Engine Marketing).

Obě zkratky se mezi sebou někdy mylně zaměňují, proto si v tomto článku ukážeme, jaký je mezi nimi rozdíl i to, jak vám jejich správné použití může přinést skvělé marketingové výsledky.

 

Co je SEM

SEM (Search Engine Marketing) v překladu znamená marketing ve vyhledávačích. A hned na začátku před námi leží drobný problém s výkladem tohoto termínu.

Část marketérů totiž chápe SEM jako střechu, která pod sebou zaštiťuje všechny aktivity spojené s marketingem ve vyhledávačích - placené (PPC) i neplacené (SEO).

Kdežto druhá část marketingové populace pod pojmem SEM rozumí pouze činnosti placeného vyhledávání - nebo chcete-li textové PPC inzeráty ve výsledcích vyhledávání.

V poslední době převažuje druhý pohled, a i v tomto článku používáme termín SEM ve spojitosti s placenou PPC reklamou.

 

Jak SEM funguje

  1. Vyberete klíčová slova související s vaší firmou.
  2. Vytvoříte reklamy, které budou klíčová slova spouštět.
  3. Uživatel zadá klíčové slovo do vyhledávače.
  4. Na stránce s výsledky vyhledávání (SERP) uvidí vaši reklamu.
  5. Pokud na ni klikne, zaplatíte vyhledávači za kliknutí vybranou částku a uživatel je přiveden na váš web.

 

Výhody SEM

  • Rychlost - Pomocí PPC kampaní začnete generovat návštěvníky a leady během několika minut.
  • Kontrola - Máte kontrolu nad náklady a velmi přesně změříte i výkon vašich kampaní.
  • Relevance - Když někdo hledá "prodej VZV" pravděpodobně uvažuje o nákupu VZV a dostat takového člověka co nejdříve na váš web tak může přinést okamžité obchodní výsledky.

 

Nevýhody SEM

  • Náklady - I když se platí pouze za proklik (pay-per-click) a nikoliv za množství zobrazení reklamy, tak s sebou PPC nese náklady a je potřeba stanovit optimální rozpočet.
  • Konkurence - S tím, jak jsou PPC reklamy ve vyhledávání oblíbené a dostupné, přitahují samozřejmě větší množství firem. To jednak zvyšuje cenu za proklik (cost-per-click), jednak zvyšuje nároky na správnou optimalizaci reklam a s ní spojenou návratnost investic.

 

Co je SEO

O SEO jste už určitě slyšeli. Zkratka pochází z anglického Search Engine Optimization a obecně můžeme říci, že jedná o cílené úpravy webových stránek tak, aby byly dohledatelné na internetu a viditelné jeho uživatelům.

To vše s cílem zajistit stálý přítok návštěvníků na stránky, kde naleznou odpovědi na hledané dotazy.

SEO se v současnosti skládá ze 3 oblastí:

  1. On-page SEO - Pomáhá vyhledávačům rozpoznat a porozumět obsahu stránek.
  2. Off-page SEO - Pomáhá budovat autoritu webu a přivádět návštěvníky z jiných stránek.
  3. Technické SEO - Zlepšuje uživatelský dojem a umožňuje vyhledávacím pavoukům hladce procházet stránky.

 

Výhody SEO

  • Náklady - SEO je označováno jako zdroj neplacené návštěvnosti, protože s ním nejsou spojené žádné přímé náklady - za to, že se vaše stránky zobrazují ve výsledcích vyhledávání (a přivádějí vám tak návštěvníky) nikomu neplatíte.
  • Dlouhodobé výsledky - Zatímco PPC reklamy vám přivádějí návštěvníky jen ve chvíli, kdy jsou vaše kampaně spuštěné, SEO vám návštěvníky přivádí neustále. Jakmile je stránka ve vyhledávači uložena, může se na ni kdokoliv kdykoliv dostat.
  • Autorita v oboru - Silná online prezentace a kvalitní obsah z vaší firmy udělají vyhledávanou autoritu v oboru.

 

Nevýhody SEO

  • Rychlost - SEO výsledky nejsou vidět okamžitě. Počkáte si na ně dny, týdny i měsíce.
  • Pozice bez záruky - Nikdo vám na 100 % nezaručí, že se vaše stránky budou vždy umisťovat na předních příčkách. Vyhledávače také často provádí úpravy svého vyhledávacího algoritmu, což může způsobit ztrátu pozic prakticky ze dne na den. 

 

Je lepší dělat SEO nebo SEM?

Odpověď vždy záleží na konkrétním případě vaší firmy. Ale jasné je, že obě cesty mají ohromný potenciál a měly by tak být součástí vaší B2B inbound marketingové strategie.

Pokud chcete rychlé výsledky nebo okamžitě přivést návštěvníky na nový web, bude SEM jasná volba.

Pokud hledáte dlouhodobý a stabilní zdroj kvalifikovaných návštěvníků a máte možnost tvořit kvalitní obsah, bude SEO výhodnější.

Také je nutné říci, že se obě strategie vzájemně ovlivňují:

Když budete placenou PPC reklamou přivádět návštěvníky na neoptimalizované stránky s mizerným obsahem, projeví se to negativně na jejich výsledcích.

Pokud ale budete mít stránky s hodnotným obsah a k tomu budou optimalizované nejen pro vyhledávače, ale zejména pro konverze návštěvníků, bude výkon reklam nesrovnatelný (a stejně tak i jejich ROI).

Doporučujeme proto využít synergického efektu a do marketingové strategie zahrnout jak SEO, tak SEM.