Optimalizace pro vyhledávače patří k základním online marketingovým strategiím. Firmy s její pomocí zabírají prostor ve vyhledávačích (Google, Seznam, Yandex, Bing...), který by jinak mohl připadnout konkurenci.
Není proto žádnou novinkou, že každý, kdo chce upoutat pozornost potenciálních zákazníků a přivést je na firemní webové stránky, by měl vyhledávačům věnovat zvýšenou pozornost.
V souvislosti s vyhledávači se marketéři nejčastěji setkávají se dvěma zkratkami:
Obě zkratky se mezi sebou někdy mylně zaměňují, proto si v tomto článku ukážeme, jaký je mezi nimi rozdíl i to, jak vám jejich správné použití může přinést skvělé marketingové výsledky.
SEM (Search Engine Marketing) v překladu znamená marketing ve vyhledávačích. A hned na začátku před námi leží drobný problém s výkladem tohoto termínu.
Část marketérů totiž chápe SEM jako střechu, která pod sebou zaštiťuje všechny aktivity spojené s marketingem ve vyhledávačích - placené (PPC) i neplacené (SEO).
Kdežto druhá část marketingové populace pod pojmem SEM rozumí pouze činnosti placeného vyhledávání - nebo chcete-li textové PPC inzeráty ve výsledcích vyhledávání.
V poslední době převažuje druhý pohled, a i v tomto článku používáme termín SEM ve spojitosti s placenou PPC reklamou.
O SEO jste už určitě slyšeli. Zkratka pochází z anglického Search Engine Optimization a obecně můžeme říci, že jedná o cílené úpravy webových stránek tak, aby byly dohledatelné na internetu a viditelné jeho uživatelům.
To vše s cílem zajistit stálý přítok návštěvníků na stránky, kde naleznou odpovědi na hledané dotazy.
SEO se v současnosti skládá ze 3 oblastí:
Odpověď vždy záleží na konkrétním případě vaší firmy. Ale jasné je, že obě cesty mají ohromný potenciál a měly by tak být součástí vaší B2B inbound marketingové strategie.
Pokud chcete rychlé výsledky nebo okamžitě přivést návštěvníky na nový web, bude SEM jasná volba.
Pokud hledáte dlouhodobý a stabilní zdroj kvalifikovaných návštěvníků a máte možnost tvořit kvalitní obsah, bude SEO výhodnější.
Také je nutné říci, že se obě strategie vzájemně ovlivňují:
Když budete placenou PPC reklamou přivádět návštěvníky na neoptimalizované stránky s mizerným obsahem, projeví se to negativně na jejich výsledcích.
Pokud ale budete mít stránky s hodnotným obsah a k tomu budou optimalizované nejen pro vyhledávače, ale zejména pro konverze návštěvníků, bude výkon reklam nesrovnatelný (a stejně tak i jejich ROI).
Doporučujeme proto využít synergického efektu a do marketingové strategie zahrnout jak SEO, tak SEM.