Při jednáních se nás klienti často ptají, co je to vlastně ten inbound marketing. V krátkosti na to rádi odpovídáme: „Inbound, to je magnet na zákazníky, to se vám bude líbit!“
Avšak tato odpověď většinu dotazovaných samozřejmě neuspokojí, proto máme vždy připravenou i podrobnou verzi toho, co je inbound marketing.
Pokud si inbound potřebujete osvěžit i vy, je pro vás tento článek jako dělaný - a dost možná v něm zjistíte, že už inbound v nějakém formě děláte.
Naopak pokud jste ostřílený inboundový expert, možná si zde ucelíte myšlenky a třeba zde naleznete i nějakou inspiraci k dalšímu využití.
Začneme pěkně od podlahy, a to definicí inbound marketingu:
Inbound marketing je soubor marketingových nástrojů navržený tak, aby přitahoval potenciální zákazníky k firemní nabídce, namísto toho, aby k nim firemní nabídku aktivně vykřikoval a doufal v jejich zapojení.
Že z toho nejste moudří?
Jednoduše řečeno, inbound marketing využívá kombinaci marketingových nástrojů, jako je například SEO, obsahový marketing, PPC reklama, sociální sítě atp. k tomu, aby na firemní stránky přivedl kvalitní návštěvníky. Jakmile jsou návštěvníci na stránkách vede je k první konverzi a následně k provedení nákupu.
Kdo jsou kvalitní návštěvníci? Dobrá otázka!
Kvalitní návštěvník je ten, který sám sebe identifikuje jako potenciálního zájemce o vaše řešení.
Kvalitní návštěvník může být například ten, kdo přijde na Google a napíše do vyhledávacího pole „prodej průmyslových robotů“ (průmyslového robota nahraďte názvem vašeho produktu).
Cítíte zde ten úmysl člověka stojící za vyhledávacím dotazem?
Takový člověk právě zvedl ruku a dal vědět, že právě on je vaším potenciálním zákazníkem, a tudíž je potřeba jej přitáhnout k vaší nabídce.
Inbound marketing je logickou reakcí na změny v nákupním chování, které potvrzuje řada studií.
Vezměme si například pár statistik z výzkumu firmy Accenture:
Tato a další čísla svědčí o důležitosti toho být zákazníkům na blízku v místě a čase, kde to očekávají.
Inbound marketing rozlišuje 4 stádia:
První a zároveň nejdůležitější rozdíl v obou přístupech značí již jejich název.
Zatímco inbound (příchozí) vtahuje potenciální zákazníky dovnitř, outbound (odchozí) křičí firemní nabídku směrem ven.
Klasickým příkladem outbound marketingu je reklama v masových médiích - TV, rozhlas, tisk.
Kromě směru komunikace přináší zásadní rozdíl i samotný způsob přijímání firemního sdělení.
Totiž v případě inbound marketingu sám jeden konkrétní potenciální zákazník určuje čas, místo a téma této komunikace. Inbound maximálně využívá personalizovanou komunikaci 1:1.
Taková komunikace je vyžádaná a nápomocná.
Kdežto v případě outbound marketingu je to přesně naopak. Firma určuje čas, místo i téma komunikace, kterou potenciálního zákazníka zasáhne. Masově cílí na skupinu potenciálních zákazníků a doufá, že se alespoň určitá část z nich na nabídku podívá.
Taková komunikace je ve většině případů příjemcem nevyžádaná a v mnohých případech až obtěžující.
INBOUND MARKETING |
TRADIČNÍ MARKETING |
přitažlivý obsah |
rušivé reklamy |
přitahuje zákazníky k nabídce |
tlačí nabídku k zákazníkům |
obousměrná komunikace - dialog |
jednosměrná komunikace |
přináší zákazníkům hodnotu |
malá nebo žádná přidaná hodnota |
orientace na zákazníka |
orientace na produkt |
Každopádně je zde důležité pochopit, že oba přístupy jsou důležité a ani jeden není možné zavrhnout. Oba si jistě najdou své místo ve vaší marketingové strategii.
Inbound bývá často mylně zaměňován za obsahový marketing. A i když k sobě mají oba pojmy velmi blízko, je potřeba je rozlišovat.
Obsahový marketing se zabývá tvorbou a distribucí kvalitního a pro zákazníky (jak ty potenciální, tak ty stávající) hodnotného obsahu.
Skrze obsah jsou na firemní stránky přiváděni noví návštěvníci (SEO, blog, sociální média) a s jeho pomocí jsou také konvertováni na leady. Dalším obsahem jsou pak leady připravovány k provedení nákupu.
Jak se říká, obsah je zkrátka král.
Ovšem inbound dalece přesahuje aktivity spojené s tvorbou a distribucí obsahu.
Zabývá se tím, jaký obsah tvořit a jak jej co nejefektivněji využít s ohledem na jednotlivá stádia inbound marketingu.
Obecně můžeme říct, že obsahový marketing je nástrojem inbound marketingu.
Ve zkratce: inbound je strategií, obsah je taktikou.
S inboundem přivedete na vaše firemní stránky množství kvalitních návštěvníků.
Budete více na očích svým potenciálním i stávajícím zákazníkům, a to:
S inboundem získáte systém na generování kvalifikovaných leadů a také nástroje na jejich přeměnu ve spokojené zákazníky.
Zapomeňte na odvěkou rivalitu mezi marketingem a prodejem. Díky inboundu se z obou oddělení stává jeden sehraný tým (Sales + Marketing = Smarketing).
Tvorbou a distribucí kvalitního a edukativního obsahu se brzy stanete uznávanou a vyhledávanou autoritou v oboru.
Jednou z hlavních výhod inbound marketingu je, že jakmile jednou něco vytvoříte a zveřejníte, bude to pracovat za vás 24/7/∞.
Vezměte si takový dobře napsaný blogový příspěvek. Jednou jej zveřejníte a on vám začne přivádět stabilní množství nových návštěvníků každý měsíc.
Když bude takový příspěvek obsahovat i konverzní cestu, začnou se návštěvníci sami měnit na leady.
Potom stačí dobrý nástroj pro marketingovou automatizaci a marketingový setrvačník je na světě.
Personalizace je v marketingu tématem již od doby vzniku direct marketingu v první polovině 20. století. Její přínos je neoddiskutovatelný. Každý má rád, když je k němu přistupováno jako k jednotlivci a nikoliv jako k davu.
Pro inbound je personalizace stěžejní od samého začátku cesty kupujícího až po poprodejní péči.
Ale pozor, chce to ty správné nástroje.
Inbound marketing je vhodný jak pro B2B, tak pro B2C firmy.
Ovšem z podstaty věci se hodí zejména pro firmy nabízející nekomoditní produkty s delším prodejním cyklem.
Inbound naopak není vhodný pro produkty, kde je cena hlavním faktorem nákupu.
Podobně jsou na tom rychloobrátkové spotřební produkty.
Pokud máte k inboundu jakékoliv dotazy, neváhejte se na nás obrátit telefonicky +420 775 344 950 nebo e-mailem ahoj@buldok-marketing.cz. Rádi vám poskytneme odpovědi.
Zaujal vás inbound a přejete si vědět, jak by dokázal pomoci vaší firmě růst?
Domluvte si s námi nezávaznou konzultaci, kde vše projdeme na konkrétním příkladu vaší firmy.