Doba čtení: 4 min

Proč byste neměli na marketing zanevřít ani v době globální pandemie

Venku řádí globální pandemie, která už nyní změnila životy nás všech a mimořádný stav se každým dnem negativně podepisuje i na světové ekonomice.

Některé podniky jsou zasaženy velmi tvrdě, u některých je to snesitelné a jiné se nacházejí někde uprostřed. Ale je všechno skutečně tak černé?

Když se nám v životě či v podnikání ekonomicky nedaří, máme tendenci zalehnout do zákopů a očekávat to nejhorší. Jako první nás automaticky napadne snížit všechny náklady a připravit se na nejasnou budoucnost. Tyto myšlenkové pochody jsou zcela přirozené a není důvod se za ně stydět.

Přece jen nevíme, co nám budoucnost přinese a spousta věcí je nyní naprosto mimo naši kontrolu.

Navzdory těmto okolnostem bychom zde rádi nabídli argument, že marketing nepatří mezi ty oblasti, jež by nyní měly být omezeny či úplně pozastaveny.

Ve skutečnosti je zde hned několik důvodů, proč byste s marketingem měli pokračovat nebo do něj dokonce vložit více zdrojů než doposud.

Jasně, bez propisek se jistě obejdete.

Ale bez nových leadů to půjde těžko.

Bez nových poptávek to půjde těžko.

Bez udržení kontaktu s vašimi stávajícími zákazníky to půjde těžko.

 

Lidé nyní tráví více času online

Nedávná studie poukázala na strmý nárůst užívání sociálních médii v době pandemie.

Je to pochopitelné - téměř každý nyní pracuje z domova a lidé tráví mnohem více času sledováním současného dění online.

Pokud máte spuštěné kampaně na sociálních sítích, nyní je možná vhodná doba zdvojnásobit zde své marketingové úsilí. Je zde dostatek uživatelů, vaše konkurence má možná nařízenou pauzu a vy tak máte jedinečnou příležitost zaujmout pozornost vašich marketingových person.

Další nabízenou odměnou může být nižší cena za proklik:

Tweet od Ryana Stewarta

 

Zejména využití hlavních platforem, jako je Facebook či Instagram, může být nesmírně přínosné, protože zde v těchto dnech většina lidí řeší aktuální dění a politiku (Facebook) anebo sdílejí inspiraci a životní příběhy (Instagram).

To samé platí i pro další online aktivity: SEO, PPC, tvorbu obsahu, ...

Snažte se být nápomocní a relevantní tak, jak káže inbound marketing.

 

Generování leadů může být nyní jednodušší

Lidé všude kolem hledají informace, naději a inspiraci. Těší se na den, kdy se zase budou moci osobně setkávat a život se vrátí zpět do normálu.

Proto je nyní ten pravý čas tvořit inspirativní a nápomocný obsah.

Ať už jste v B2B, v B2C nebo v obou sektorech, vězte, že se hlavní pravidlo inbound marketingu nezměnilo ani v době krize: poskytujte přidanou hodnotu.

Možná nastala ta pravá chvíle, abyste spustili zajímavou nabídku, kurz, podcast, webinář, materiál ke stažení, sérii videí, novou vlnu příspěvků, pilířovou stránku nebo cokoliv, co pomůže vašemu publiku lépe se zorientovat ve výzvách, kterým zrovna čelí.

Možná také nadešla vhodná doba použít obsahový marketing pro získání nových kontaktů pro vaši e-mailovou rozesílku, vlastní publika na sociálních sítích, odběratele vašeho podcastu, sledující na YouTube či jakýkoliv jiný kanál, kde se snažíte budovat komunitu uživatelů.

Lidé v B2B i B2C hledají průvodce. Buďte součástí řešení jejich problému a poskytněte jim pomoc.

Když pak nadejde konec krize a každý se v byznysu vydá plnou parou v před, vy budete tím, kdo při nich celou dobu stál a nabízel podporu v časech nezdaru. 

Takto nabitý kredit ve správný čas určitě přetavíte do obchodní příležitosti.

 

Marketing nefunguje jako vypínač, je to hnací motor vaší firmy

V turbulentních časech je lákavé přemýšlet o marketingu jako o vypínači, který může být buďto zapnutý, nebo vypnutý. Situace ale není zdaleka tak černobílá.

Marketing není vypínač, ale motor. Pomalu se rozehřívá, a když nabere na otáčkách, dokáže pohánět celý stroj kupředu.

Čím více paliva mu přitom dáte, a čím více kinetické energie získáte, tím rychleji a efektivněji bude stroj pracovat.

Pokud stroj náhle zastavíte, budete muset jednou celou mašinerii rozhýbat zase od samého začátku. S využitím veškerého původního úsilí.

Možná si budete muset znovu vybojovat zájem vašeho publika, pokud o vás dlouho neslyšelo. Možná budete muset znovu získat zpět své SEO pozice, protože vaši konkurenti nepřestali zlepšovat ty své. A tak dále...

Než abyste marketing stopli, raději udržte své stávající aktivity a zvažte také jejich posílení.

Až pak bouře odezní, budete to vy, kdo poběží s větrem v zádech.

 

Firmy se mění a inovují

Zatímco některé podniky skutečně bojují o přežití, jiné se mohou soustředit na změny a inovace.

Mnoho B2C firem od restaurací přes pivovary až po retail, v reakci na koronavirus objevuje nové a kreativní cesty fungování. 

B2B sektor je pochopitelně zasažen také, ale i zde některé firmy prožívají růst (vezměte si například Zoom nebo Freeletics). Také mnoho průmyslových odvětví, zejména technologie a software, zažívá rostoucí poptávku. Samozřejmě zde nelze paušalizovat a až budoucí vývoj ukáže skutečný stav jednotlivých odvětví.

Nebo si vezměte, co dokázali za tak krátký čas vědci z Českého institutu informatiky, robotiky a kybernetiky z ČVUT:

CIIRC ČVUT

Zamysleli jste se nad tím, jestli u vás ve firmě neexistuje prostor pro inovace? Jak například upravit a přizpůsobit vaše sdělení či positioning? Je možné nějak inovovat produkty, služby nebo způsob jejich distribuce?

Ano, ze všech stran na nás křičí jen samé negativní zprávy. Ale zároveň jsou kolem nás skvělé příležitosti.

 

Časy krize s sebou přinášejí ty největší příležitosti.

 

 

Recese přináší možnost zvýšit podíl na trhu

Všichni to slovo neradi slyšíme, ale už teď je více než jasné, že se řítíme do recese. Nevíme sice, jak dlouhá (nebo krátká) bude, ale víme, že bude.

Až se tak stane, vaše konkurence se pravděpodobně stáhne. A to je vaše šance zabrat její území.

To, že zvýšené investice do marketingu a reklamy během recese mohou přinést ovoce, bylo již několikrát prokázáno. Z časopisu Forbes:

"...bylo provedeno množství studií vracejících se téměř o století zpět, které ukázalo výhody udržení nebo dokonce navýšení reklamních rozpočtů v době slabší ekonomiky. Ti inzerenti, kteří udrželi nebo zvýšili své reklamní investice, zvýšili své prodeje i tržní podíl během recese i po jejím skončení."

A článek pokračuje...

Existuje několik důvodů, proč inzerovat během zpomalení ekonomiky:

  • Úroveň "přehlušení" v kategorii produktů může klesnout, jakmile konkurence sníží své reklamní výdaje. To zároveň umožňuje inzerentům změnit positioning své značky nebo představit nový produkt.
  • Značky mohou spotřebitelům ukázat obraz firemní stability v náročných časech.
  • Cena za reklamu během recese klesá. Studie také ukázaly, že direct mail, který dokáže poskytnout vyšší krátkodobý růst prodejů, během recese roste.
  • Když marketéři omezí své reklamní náklady, značka mezi spotřebiteli ztrácí “share of mind”, což může potenciálně znamenat ztrátu současných (a pravděpodobně i budoucích) prodejů. Nárůst “share of voice” obvykle vede k nárůstu podílu na trhu. Nárůst tržního podílu pak ústí v nárůst tržeb.

Mnoho světoznámých firem, jako například Toyota či Amazon, se stalo nezpochybnitelnými lídry ve svém oboru právě tím, že posilovaly svůj marketing během recesí. A nyní jsou prakticky nezastavitelní.

 

Čas učinit rozhodnutí

Co byste měli v době krize udělat dál? Odpověď na takovou otázku musíte najít sami s ohledem na situaci ve vaší firmě.

Jistě je důležité zaměřit se na cash flow a stav financí vaší firmy. Ale pokud je jen trochu schůdné a realistické pokračovat ve vašem současném marketingovém úsilí nebo jej dokonce navýšit, může se vám to v následujících měsících a letech exponenciálně vyplatit.

 

Pokud potřebujete pomoc či radu, Buldok je vám plně k dispozici.

 

Žádost o HubSpot demo

 

Zaujal vás tento článek?

Nechte si podobné články posílat 1x měsíčně na e-mail.

blog subscribe

Zaujaly vás naše články?

Přihlaste se k jejich odběru 1x měsíčně na váš e-mail.